تک جمله‌هایی برای کسانی که همیشه پای کارند و دیده نمی‌شوند ۲۲ هزار صندلی به ناوگان هوایی کشور اضافه شد | نیاز کشور به ۵۵۰ فروند هواپیما قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) پایان بورس امروز (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) با افت ۱۲ هزار واحدی شاخص کل + نمای پایانی بازار دبیر اجرایی خانه کارگر خراسان رضوی: قوانین کارگری به درستی اجرا نمی شود پیاز ارزان می‌شود (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) هشدار به مستاجران: مراقب کلاهبرداری در سامانه خودنویس باشند دفاع تمام‌قد مقام معظم رهبری از کارگران | حال جامعه کارگری خوب شود حداقل نیمی از مردم کشور حالشان خوب می‌شود ویدئو | دستمزد کارگران تاثیری بر تورم ندارد رهن و اجاره ملک در منطقه شهدای مشهد چقدر نقدینگی لازم دارد؟ | کمبود فایل‌های اجاره (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) کدام بانک‌ها در ارائه تسهیلات نهضت ملی مسکن عملکردشان منفی بوده است؟ شرایط دریافت لاستیک دولتی رایگان خودرو چیست؟ + مدارک و لینک ثبت‌نام ورود دیوان عدالت اداری به ۳ پرونده شکایت برای ابطال مصوبه دستمزد ۱۴۰۳ حال خوش کارگر، برنامه خوب دولت را‌  می‌طلبد حباب و قیمت سکه بیشتر شد (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت طلا، دلار و سکه در بازار امروز (سه‌شنبه، ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) پس‌لرزه‌های مصوبه جدید سازمان بورس| آیا بازارگردانان همچنان به رسمیت شناخته می‌شوند؟ تصویب جدول منابع و مصارف هدفمندسازی یارانه‌ها مالیات عجیب طلافروشان خبرساز شد | طلافروشان ماهانه ۸۰۰ هزار تومان مالیات دادند گره‌های باز نشده مسکن مهر | ۱۲۰ هزار واحد باقی مانده است تمامی ظرفیت قطار‌های فوق العاده مشهد در دقایق اول تکمیل شد برنج ایرانی ارزان شد خبر خوش برای کارگران؛ پیشنهاد پنج‌ساله‌شدن سقف قرارداد‌های موقت به دولت رفت آغاز فروش بلیت قطار‌های فوق‌العاده مشهد از امروز سه شنبه (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) مهم‌ترین بازیگران افزایش تورم کدامند؟ بورس جذاب شد | نقدینگی از بازار طلا و ارز به بازار سرمایه رفت (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

گزارشی از بازار دام زنده در آستانه عیدسعید قربان | دام کهنه برای فروش دام

  • کد خبر: ۱۱۵۹۳۹
  • ۱۶ تير ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۱
گزارشی از بازار دام زنده در آستانه عیدسعید قربان | دام کهنه برای فروش دام
با نزدیک شدن عید قربان و افزایش تقاضا برای دام زنده، سروکله گوسفند‌های ارزان قیمت نیز در فضای مجازی پیدا شده است، اما شما این تبلیغات را باور نکنید، وگرنه در فضای حقیقی سرتان کلاه می‌رود.

ملیحه فلاح | شهرآرانیوز؛ آن طور که پرس وجو‌های ما نشان می‌دهد، میانگین قیمت گوسفند زنده در بازار مشهد کیلویی ۸۵ هزار تومان است، اما در صفحات تبلیغاتی، آن را تا کیلویی ۲۵ هزار تومان هم می‌توانید پیدا کنید که این اصلا طبیعی نیست، حتی در بعضی تبلیغات آمده است که ذبح و قطعه بندی حیوان به طور صلواتی و در هر مکانی که شما بخواهید انجام می‌شود، اما با وجود شیوع تب کریمه کنگو و ممنوعیت کشتار دام در مکان‌هایی به جز کشتارگاه، باید حواستان هم به جیبتان باشد و هم به سلامتی خودتان و همشهری هایتان.
اکنون به طور میانگین قیمت یک کیلو گوساله پروار ۱۴۵ تومان، ماده گاو هر کیلوگرم ۱۱۵ هزار تومان، گوسفند هر کیلوگرم ۸۵ هزار تومان و شتر هر کیلوگرم ۶۵ هزار تومان است.

یک قربانی کوچک؛ ۳ میلیون تومان

گوسفند پرطرفدارترین قربانی در بین تمام احشام است. آن طور که دام داران می‌گویند، وزن یک گوسفند باتوجه به سن آن به طور میانگین بین ۳۵ تا ۷۰ کیلوگرم است. حالا اگر متوسط قیمت این دام را به ازای هر کیلوگرم ۸۵ هزار تومان درنظر بگیریم، نرخ این قربانی بین ۳ تا ۶ میلیون تومان خواهد شد. بره‌ها هرچند لذیذتر هستند، نسبت به وزن خود گوشت کمتری دارند. در مقابل با افزایش وزن و سن گوسفند، کیفیت گوشت آن کاهش پیدا می‌کند، اما ممکن است از نظر کمیت، بهره بهتری داشته باشد. بر این اساس، انتخاب قربانی بستگی به جیب شما دارد و اینکه کمیت برایتان مهم‌تر است یا کیفیت.

قیمت گوسفند در بازار مشهد متفاوت است و فعلا از هر کیلوگرم ۷۵ هزار تومان شروع می‌شود و تا ۹۵ هزار تومان ادامه دارد. برخی دام داران می‌گویند این قیمت در روز‌های آینده، به بیش از این رقم‌ها نیز خواهد رسید.
کسانی که بودجه شان به یک قربانی خوب نمی‌رسد، یکی از راهکار‌هایی که این روز‌ها درپیش گرفته اند، شرکت در طرح‌های دسته جمعی است؛ یعنی چند نفر بودجه‌های ریز ودرشت خود را روی هم می‌گذارند و یک قربانی باکیفیت انجام می‌دهند.

گوسفند ۳۰ هزار تومانی با ذبح صلواتی

همان طور که گفتیم، در این روز‌ها فضای مجازی مملو از تبلیغات فروش گوسفند با قیمت‌های باورنکردنی است. چرا؟ چون وضعیت اقتصادی مردم از یک سو و اعتقاد آن‌ها به انجام فریضه قربانی ازسوی دیگر، باعث شده است خیلی‌ها دنبال خرید دام با قیمت کمتر باشند. برخی دام دار‌ها هم می‌خواهند از این فرصت سوءاستفاده کنند و دام‌های سن بالای خود و به اصطلاح میش‌هایی را که شاید گوشت آن‌ها فقط استفاده صنعتی داشته باشد یا دام‌های بیمارشان را با قیمت کم به مردم بفروشند. گاهی اوقات هم این تبلیغات از بیخ وبن فریب است.

چند نمونه از فروشنده‌های مجازی را انتخاب می‌کنیم و با آن‌ها تماس می‌گیریم. در یکی از این تبلیغ ها، قیمت هر کیلو گوسفند زنده نر ۲۷ هزار تومان است. خانمی از پشت خط جواب می‌دهد و می‌گوید: آنچه الان موجود داریم، از ۳۰ هزار تومان شروع می‌شود تا ۷۰ هزار تومان. پاسخ او در جواب تعجب ما از گوسفندی با نرخ ۳۰ هزار تومان، این است که نگران نباشید؛ سالم هستند، فقط کمی پیر شده اند.

«بهتر است زودتر سفارش بدهید؛ چون تا چند روز دیگر، قیمت‌ها افزایش پیدا می‌کند و ممکن است دیگر دام ارزان قیمت پیدا نکنید.» این جملات را یکی دیگر از فروشنده‌های مجازی می‌گوید. نمی‌دانیم بازارگرمی‌ می‌کند یا واقعا تقاضا برای این نوع دام زیاد است.
یک فروشنده دیگر آدرس می‌دهد و می‌گوید: خودتان بیایید انتخاب کنید و بیعانه بدهید. چند روز دیگر همان را برایتان هرجا بخواهید، ارسال می‌کنیم. اگر دوست داشتید، همین جا برایتان ذبح صلواتی هم انجام می‌دهیم. کجا؟ خین عرب.

جالب است که با وجود ممنوعیت کشتار دام در مکان‌هایی غیر از کشتارگاه، تقریبا همه کسانی که با ما با آن‌ها تماس می‌گیریم، کار ذبح را هم انجام می‌دهند. برخی که دک وپزی دارند و بیشتر تبلیغ کرده اند، می‌گویند روز عید قربان وقتشان پر است و اگر می‌خواهیم در خانه کشتار کنیم، یک روز قبل یا بعد را انتخاب کنیم.

افزایش ۱۰ هزار تومانی دام زنده در ۱۰ روز

مدیرعامل اتحادیه صنعت دام پروری خراسان رضوی با اشاره به اینکه از ۱۰ روز گذشته تاکنون، قیمت دام زنده در بازار به ازای هر کیلوگرم ۱۰ تا ۲۰ هزار تومان افزایش پیدا کرده است، می‌گوید: نزدیک شدن به عید قربان، یکی از دلایل این افزایش قیمت است. ازسوی دیگر باتوجه به کاهش شیوع کرونا و افزایش سفرها، تقاضای رستوران‌ها و هتل‌ها نیز مزید بر علت شده است.

امین هراتی درباره تفاوت قیمت دام زنده در بازار مجازی و حقیقی نیز توضیح می‌دهد: مردم هرگز گول این تبلیغات را نخورند؛ ما چند نمونه از این آگهی‌ها را بررسی کردیم. دام‌های ارزان قیمت، پیر یا مریض هستند. ازسوی دیگر بعضی‌ها دام را پیش خرید می‌کنند، اما در روز تحویل متوجه می‌شوند دام انتخابی شان با دامی که برایشان ارسال شده است، تفاوت دارد، بنابراین پیشنهاد می‌کنیم مردم از افراد معتبر خرید کنند و فقط در کشتارگاه ذبح کنند.

دام کهنه برای فروش دام

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->